YUK'S TROVE

nuffnag

SALES

Panduan Menghadapi Rawatan Kanser

Panduan Untuk Pesakit & Keluaga Dalam Menghadapi Rawatan Kanser

Panduan Menghadapi Rawatan Kanser

Kanser ialah penyakit yang sangat digeruni sehingga penghidapnya mahupun ahli keluarga sanggup melakukan apa sahaja yang difikirkan boleh menyembuhkan kanser. Pengesanan dan rawatan awal sangat penting untuk menyelamatkan nyawa. Malah anda digalakkan menjalani saringan walaupun belum menunjukkan tanda-tanda kanser.

Antara kaedah rawatan kanser ialah pembedahan, kemoterapi (rawatan dengan ubat makan atau suntikan), radioterapi (menggunakan sinar radiasi), terapi sasaran (menggunakan antibodi monoklonal) dan terapi hormon. Pemilihan kaedah rawatan dilakukan oleh pakar onkologi berdasarkan jenis kanser, tahap kanser dan keadaan pesakit.

[wajib baca: cara mencegah & rawatan alternatif kanser]

Namun begitu, rawatan kanser selalu dikaitkan dengan kesan sampingan yang tidak menyenangkan sehingga pesakit takut menjalani rawatan. Walau bagaimanapun, pesakit harus tahu bahawa kesan sampingan ini dapat dielakkan atau dikurangkan dengan langkah-langkah tertentu.

Artikel ini bertujuan sebagai panduan umum kepada pesakit dan ahli keluarga pesakit kanser yang bakal menjalani rawatan. Berikut antara perkara yang patut dilakukan sebelum, semasa dan selepas menjalani rawatan kanser.

Amalan Ketika Pindah Rumah Baru

Perkara yang patut dilakukan ketika berpndah ke rumah baru

Amalan Ketika Pindah Rumah Baru

sape kat cni  yang nak berpindah ke rumah baru,,angkat tangan ckit..hihi..
adakah anda tahu amalan yang patut anda lakukan untuk berpindah ke rumah baru??
mesti rmai yang lupa dan hanya terus berpindah dan meletakkan barang begitu sahaja..

perkara ini patut dielakkan sbb kita tidak tahu jika ada makhluk lain yang turut menginap di rumah tersebut..
tambah2 rumah yang telah lama tidak berpenghuni..lagi lar makhluk halus suka..huhu
so arie nie yuk nak share ckit ilmu,,so hopefully bermanfaat lar..
amalan nie boleh dilakukan di rumah anda sendiri..mahupun rumah sewa..

1. Azan
Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

Moview Review: The Salesman

review filem iran,the salesman

Moview Review: The Salesman

filem salesman nie merupakan filem hasil karya asghar fahardi..
yuk suka sangat dengan filem asghar farhadi...sbb minat sangat dengan pengarah nie..
nie kali ketiga yuk review filem asghar fahardi..
antara karya asghar yang yuk pernah review ialah:
dah baca ke??klau belum baca cepat dan tengok filem nie..sbb filem dia mmang best..
filem the salesman nie telah menang anugerah academy untuk filem asing terbaik pada tahun 2017.
nie merupakan kali kedua asghat fahardi menang anugerah academy untuk filem asing terbaik..wow hebat kan..
sebelum asghat menang filem asing terbaik dengan filem a separation..
urm..iran boleh menang 2x anugerah academy....malaysia bila lagi??tunggu jelar..tu pun klau dapat kan...huhu..

ok..back to the filem the salesman ye..
movie nie bermula apabilan seorang pasangan suami isteri emad(suami) & rana(isteri) yang terpaksa meninggalkna rumah lama mereka disebabkan oleh faktor keselamatan.apartment yang mereka duduk hampir runtuh,jadi mereka berpindah kerumah baru.

Kisah Isteri Derhaka

kisah benar isteri derhaka kepada suami


kisah nie yuk share sbb nak bagi iktibar kepada orang ramai..
besar dosa tau klau isteri derhaka kepada suami..
seperti cerita yang yuk nak share nie..Allah bagi balasan cash kat dunia lagi..
nak tahu balasan yang Allah bagi kat isteri derhaka nie...tengok pic last..
gambar tu gambar betul tau..
cerita nie..yuk ambik dari perkongsian kat group kisah rumah tangga

Kisah yg aku nak ceritakan sbg pengajaran ini..adalah kisah benar..dari pengalaman kisah aku sendiri..semoga menjadi ikhtibar utk semua org..aku berkahwin muda seawal umur 15thn dgn suamiku..yg akan aku bahasakan suamiku dgn panggilan S..aku kahwin dgn pilihan aku sendiri..memandangkan mak ayah aku..x peduli kan aku waktu kecil..ayah ku kahwin ramai..abaikan tanggungjawab..mak aku kerja jauh dekat pulau..sebulan 2 kali je balik rumah..adik beradik lain..semua dh besar panjang..tinggal aku sorang2 kt rumah..adik bongsu aku plak..tinggal dgn mak..sbb dekat pulau hanya ade sekolah rendah waktu itu...

ok..cukup utk kisah sebelom aku kahwin..sekarang aku nak cerita kisah lepas aku kahwin dgn S.

Golden-B bydrazlan(madu kelulut)

golden-b menyembuhkan luka seawal 3 hari!!!
lebih cepat 2x ganda dari krim biasa!!!

Golden-B bydrazlan

GOLDEN-B: Produk penyelidikan terbaru Dato' Prof. Dr Azlan, madu yang dihasilkan lebah yg dipelihara, adalah campuran madu terpilih hasil dari ladang herba yang dipantau oleh pakar penyelidik.

  •  Sangat sesuai untuk pesakit kencing manis yang mengalami luka.
  •   2 kali ganda LUKA lebih cepat sembuh dari krim biasa.
  •  Tinggi antioksidan
  •  Tiada bahan kimia.
  •  Khas untuk pelanggan yang inginkan penyembuhan luka luaran dan dalaman secara semulajadi (luka dalaman, titiskan GB 5x bawah lidah)
  •  100% dari campuran MADU kelulut asli dari ladang herba terpilih.
  •  Telah berada di pasaran pada pertengahan Mac 2016
NILAI MADU LEBAH LEBIH TINGGI DARI EMAS DAN PERMATA SEHINGGAKAN IA DISEBUT DI DALAM AL-QURAN.’ (DRAZLAN,2016)

Penyakit Anjing Gila(Rabies)

tanda,gejala dan rawatan penyakit anjing gila atau rabies

Penyakit Anjing Gila(Rabies)

dulu time kat universiti yuk ada jugak lar belajar tentang penyakit rabies nie dalam subject microbiology..huhuhu
penyakit anjing gila nie mmang menakutkan...kenapa??jap lagi yuk cter..
tapi time belajar dulu..ingatkan penyakit nie berlaku kat oversea je..
tapi..sekarang penyakit rabies nie dah ada kat malaysia wei...mmang menakutkan..
klau omputih..penyakit rabies nie dibawa oleh haiwan liar..seperti rakun dan kelawar..
sbb tu kat oversea..diaorag mmang pantang klau ada haiwan liar...diorg mmag akan terminate trus sbb bimbang dgn penyakit rabies nie lar..

kat malaysia..mungkin penyakit nie dibawa oleh anjing..sbb tu penyakit rabies nie dipanggil penyakit anjing gila..
tapi..penyakit rabies nie..boleh juga berjangkit kat kucing...huhuhu...menakutkan kan..
penyakit rabies nie..klau x dirawat..boleh membawa maut..
n klau uols tengok pesakit yang terkena penyakit rabies nie..mmang kesian..
dia akn menjadi takut kepada air atau angin..meracau-racau..
x ubah seperti anjing gila..sbb tu lar yuk ckp penyakit nie menakutkan..huhu..
boleh tngok gejala penyakit nie kat bawah..mmang menakutkan...
sekarang nie penyakit nie dah ada kat malaysia..so berhati-hati..jaga elok2 haiwan anda..

[wajib baca: rawatan untuk penyakit pedih ulu hati]

TERKINI, 3 kanak kanak di Sarawak telah di sahkan menghidap jangkitan penyakit "Anjing Gila" atau Rabies.
Ketiga tiga mangsa di jangkiti virus maut tersebut setelah di gigit haiwan pembawa virus tersebut. Aktiviti kawalan dan pencegahan sedang giat di lakukan di kawasan yang telibat.
Berikut merupakan informasi mengenai penyakit tersebut termasuk gejala, pencegahan dan rawatan.

[wajib baca: fakta kes penyakit anjing gila(rabies) dia sarawak,malaysia]


apakah penyakit anjing gila(rabies)?

Kes Penyakit Anjing Gila(Rabies) di Sarawak,Malaysia

fakta  Kes Penyakit Anjing Gila(Rabies) di Sarawak,Malaysia

Kes Penyakit Anjing Gila(Rabies) di Sarawak,Malaysia

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ingn memaklumkan berkaitan kejadian tiga (3) kes di kalangan kanak-kanak yang dilaporkan telah dijangkiti virus rabies di negeri Sarawak.

Pada 29 Jun 2017, Bahagian Kawalan Penyakit, KKM telah menerima laporan dari Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Sarawak berkaitan tiga (3) kes viral encephalitis yang telah dimasukkan ke wad di Hospital Umum Sarawak (SGH) yang disyaki dijangkiti virus rabies.

Pada 30 Jun 2017, keputusan makmal bagi ketiga-tiga kes adalah positif bagi virusrabies.

KES 1
Kes pertama adalah kanak-kanak lelaki, berumur 4 tahun dari Kampung Paon, Sungai Rimu, Serian. Kanak-kanak mula mengalami demam sejak 5 Jun 2017 dan telah mendapat rawatan pesakit luar di Klinik Kesihatan Balai Ringin, Serian pada hari yang sama. Walau bagaimanapun, keadaan kes semakin tenat dan mengalami kesukaran bernafas dengan perubahan tingkahlaku, bersifat agresif dan hidrofobia (takut kepada air atau takut minum air). Pada 8 Jun 2017, kes telah dimasukkan ke wad di Hospital Serian dan selanjutnya pada 9 Jun 2017 dirujuk ke SGH bagi rawatan lanjut. Keadaan kes tenat dan masih dirawat di Unit Rawatan Rapi, SGH. Kes mempunyai sejarah gigitan anjing kira-kira 2-3 bulan sebelum onset gejala.

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...